Selecteer een pagina

Nog niet zo lang geleden waren het vooral grote Amerikaanse bedrijven, als Google en Zappos, die dienden als voorbeeld van organisaties die investeerden in het welzijn en geluk van medewerkers

Gelukkig zijn er ook in Nederland steeds meer organisaties die het belang van het thema inzien. Toch zijn er ook nog een hoop organisaties waar de adoptie van dit belangrijke thema wat moeizamer op gang komt.

Met een scheutje Hollandse nuchterheid krijg je van dit soort uitspraken:

 “ Moet je altijd gelukkig zijn, is gewoon tevreden ook goed?”

Of

 “ Ik vind het maar een beetje onzin, er moet toch gewoon gewerkt worden

 

Het is interessant om stil te staan bij waar dit soort opmerkingen vandaan komen en wat deze mensen dan eigenlijk echt zeggen.

Het heeft wel impact als beslissers in een organisatie op deze manier over werkgeluk denken. Dat kan voor iemand die het wel belangrijk vindt behoorlijk frustrerend zijn.

Hoe kun je hiermee omgaan als je werkgeluk wel belangrijk vindt. Als jij er wel in gelooft dat de organisatie er ook beter van wordt, als er bewust geïnvesteerd wordt in het welzijn van medewerkers.

Wat zeggen ze echt?

Als mensen die opmerkingen maken waaruit de desinteresse in werkgeluk blijkt, bekijk ik het altijd zo: Zij geven aan dat ze er nog niet in geïnteresseerd zijn, met de nadruk op nog.

Het zijn vaak mensen die niet uit zichzelf en van nature geneigd zijn om de werksfeer actief gezellig en positief te houden. Zij hebben andere prioriteiten: kosten besparen, winst maken, efficiëntie slagen maken etc, ook allemaal belangrijke KPI’s.

Impact op de organisatie

Ik geloof dat een organisatie beide soorten mensen nodig heeft en dat de verdeling in balans moet zijn. Wanneer er teveel mensen in een organisatie voor wie werkgeluk weinig prioriteit heeft, hebben de mensen die er wel waarde aan hechten het moeilijk. Dit kan er toe leiden dat bijvoorbeeld de werkdruk hoog wordt, terwijl mensen weinig ruimte voelen om dit aan te geven.

Daar is ook de aandacht voor collega’s die de hoge werkdruk ervaren vaak beperkt. Dan kan het gebeuren dat mensen te lang over hun grenzen heen gaan, zonder dat het wordt opgemerkt. Zodra zij uitvallen vanwege stress, kan dit leiden tot langdurig verzuim, met alle persoonlijke en voor de organisatie financiële gevolgen van dien.

Hoe ga je hiermee om?

Als jij in zo’n organisatie werkt en jij vindt werkgeluk wel belangrijk, dan heb je een goed plan en een plan van aanpak nodig. Want aan jou de schone taak om bij collega’s en leidinggevenden de interesse voor werkgeluk te wekken.

Dit doe je door ze te vertellen hoe werkgeluk bijdraagt aan de KPI’s die wel hun prioriteit hebben. Bedenk voor je zelf eens bij welke organisatiethema’s of aandachtspunten sluit werkgeluk aan?

Geluk en KPI’s

Investeren in het welzijn en het geluk van medewerkers zorgt door een duurzaam succesvol bedrijf. Waar werkgeluk aan onder andere aan bijdraagt:

  • Gelukkige medewerkers zorgen voor gelukkige klanten en meer winst (zie blog vorige week)
  • Aantrekken van toptalent in de concurrerende markt
  • Stresspreventie: langdurig verzuim vermindert
  • Grip op ziektekosten

Hopelijk helpt dit je om er in jouw organisatie mee aan de slag te gaan. Laat me weten in de comments hieronder hoe jij het aanpakt, ik ben benieuwd!

Deel dit bericht