Selecteer een pagina

In mei dit jaar bracht ik een bezoek aan de Galapagos Eilanden. Afgelopen weekend kwam dit weer ter sprake en ik zag ineens een verband met regelgeving en zingeving. Iets wat volgens mij van toepassing is op iedere organisatie. Ik heb ingezien wat er kan gebeuren met geluk in een organisatie, wanneer regels belangrijker worden dan de missie. 

 

Strenge regelgeving

Bij aankomst op de Galapagos Eilanden was ik natuurlijk direct vertederd door de zeehonden die overal lagen en totaal niet bang waren voor mensen. Ook moest ik lachen om de groepen pelikanen die zichzelf met veel geweld te water storten om vissen op te lepelen.

Hoewel ik er voor de dieren naartoe ging, had ik voor mijn bezoek een heel ander beeld van de Galapagos Eilanden. Dit kwam niet overeen met hoe het er werkelijk was en over hoe het er georganiseerd was. Toen ik er wat langer was en door gesprekken met lokale bewoners ben ik erg verrast de door strakke regulering van het ecotoerisme door de Equadoriaanse overheid. Alles om de natuur en de natuurlijke leefomgeving van de dieren te behouden.

Veilige omgeving

Met de groei van het aantal toeristen ieder jaar en drukte op de eilanden, kan er verandering in de leefomgeving van de dieren ontstaan. Waardoor ze zich uiteindelijk niet meer zo veilig voelen en hun gedrag gaan aanpassen. Daarom wordt er heel zorgvuldig met de omgeving omgegaan.

Trots

De bewoners van de Galapagos Eilanden vinden jammer dat ze niet vrij de natuur in kunnen op hun vrije dagen, omdat bijna alles tot National Park benoemd is en dus alleen bezocht mag worden in gezelschap van een (betaalde) gids. Maar ondanks deze beperkingen zijn ze ontzettend trots op de plek waar ze wonen. Ook was bijzonder om te zien hoe dol ze allemaal zijn op de dieren en de omgeving en het belang van het behoud daarvan inzien.

Zingeving

Doordat het doel en de zin van alle regels zo helder is daar, is het geen punt van discussie. Wat ik bij veel organisaties zie, is dat regelgeving zo ver doorgeschoten is dat het doel ervan niet eens meer helder is en de echte missie van de organisatie en van medewerkers vervaagd is.

Dat werkt ontzettend demotiverend. Klanten en medewerkers die te maken hebben met onduidelijke regelgeving en bureaucratie, worden geen ambassadeurs van je organisatie. Het versterkt elkaar juist in negatieve zin: medewerkers die misschien wel klantgericht willen zijn, maar die het door allerlei regels haast onmogelijk wordt gemaakt om klanten echt te helpen.

In gesprek

Als medewerkers in een organisatie weten waar ze aan bijdragen en helder hebben wie ze helpen met het werk wat ze doen, versterkt dit het geluks gevoel op het werk.

Mijn advies is dan ook, ga met elkaar in gesprek over wie je helpt als organisatie. Het is goed om van elkaar te horen hoe collega’s daar in staan en kan inzichten opleveren voor verbeteringen in de organisatie.

Een tip: organiseer het als workshop of inspiratiesessie, zodat zo’n gesprek het meest effectief is.

Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan contact met mij op!

mail@kristadewolff.nl

Deel dit bericht