Selecteer een pagina

In de beroemde Ted Talk en het boek ‘Start with why’ legt Simon Sinek de Golden Circle uit. Als je de Ted Talk nog niet kent, kijk hem hier dan:

Lange versie (18 min)

Korte versie (5 min)

Hij geeft aan dat inspirerende leiders in staat zijn om te inspireren, omdat ze exact weten, waarom ze doen wat ze doen. Hij gebruikt Apple als voorbeeld van een organisatie die niet zomaar computers maakt en verkoopt. Maar dat vooral het communiceren van de waarom, de Why, ervoor zorgt dat het concept zo succesvol is.

Kraakheldere Why

Ik sluit me aan bij Simon Sinek en ik ben er van overtuigd dat het een bedrijf een enorme voorsprong geeft op concurrenten als de Why kraakhelder is en door alle medewerkers gevoeld wordt.

Realiteit van veel organisaties

De realiteit is echter vaak anders heb ik gezien bij mijn klanten en opdrachtgevers. Bij grote organisaties die al lang meedraaien is de echte why zoek geraakt in de loop der jaren.

In de waan van de dag is iedereen druk met projecten afronden en met de dagelijkse werkzaamheden. Het is wel voorgekomen dat een collega met de Golden Circle van Simon Sinek als voorbeeld, een project geïnspireerder probeerde in te steken. Vaak is het halen van de deadlines toch belangrijker en waait het initiatief weer over.

Ontbreken van missie en visie

Bij een organisatie met een duidelijke why staan alle neuzen dezelfde kant op en hoeven medewerkers en managers daar niet over na te denken. Ontbreekt het aan een duidelijke missie en visie en dan er wordt naar managers gekeken om dit te regelen. Mensen voelen zich stuurloos. Ze kijken naar managers voor de oplossing en dat is een duidelijke organisatie missie en visie. Want dan hebben ze een gezamenlijke Why en dan komt alles goed.

Als je doet wat je altijd deed..

Ik geloof dat het anders werkt, helemaal bij dit soort organisaties. Want ze bestaan al jaren en doen het al jaren op dezelfde manier. Want ook voor bedrijven geldt namelijk:

“Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg”
Tony Robbins

Iedereen heeft een Why

Het kan anders volgens mij. Door naar het management te kijken voor een missie en visie, plaatst iemand het probleem en de oplossing buiten zichzelf. Terwijl iemand direct meer gevoel van leiderschap ervaart, wanneer hij zijn eigen missie/visie ofwel zijn why kent en hier eigen verantwoordelijkheid in neemt. Dit stelt hem in staat zijn werk daar waar mogelijk op in te richten.

 Lees hier ‘7 redenen waarom je Why kennen zo belangrijk is’ 

Je roeping ontdekken

Het kennen van je eigen Why en hier leiderschap in nemen heeft alles te maken met gelukkig werken. Wil jij je Why ontdekken? Dan is een Kick Start je Werkgeluk Sessie iets voor jou!

Deel dit bericht