Selecteer een pagina

Laatst zag ik ergens een vacature staan voor een happiness coördinator. Ook heb ik onlangs een heel leuk gesprek  gehad met een chief happiness officer. In een organisatie zijn mensen die dit soort rollen vervullen zo ontzettend waardevol.

 

Werkgeluk is in de eerste plaats verantwoordelijkheid van het individu. De organisatie kan wel zorgen voor het faciliteren van zaken die er aan bij kunnen dragen. Wanneer je iemand in dienst hebt voor wie dit zijn of haar werk is, maak je als bedrijf echt een hele goede keus en brog je continue aandacht voor werkgeluk. Natuurlijk is dit een keuze die niet iedere organisatie zo even maakt. Ik kan me voorstellen dat je bijvoorbeeld denkt;

“Interessant, maar wij hebben daar geen budget voor”

Het is een kans voor bedrijven om te laten zien dat medewerkers belangrijk zijn en hun welzijn prioriteit heeft. Organisaties die aandacht hebben voor werkgeluk, nemen een flinke voorsprong op hun concurrenten als het gaat om het aantrekken en behouden van talenten.

Happiness coördinator

In een eerdere blog schreef ik al over waarom werkgeluk nog niet voor iedereen prioriteit heeft. Dit kan een reden zijn, waarom het aannemen van een happiness coördinator of het starten met een welzijn en werkgeluk programma misschien nog een brug te ver is. Maar waar dan wel te beginnen?

 

 

Werkgeluk kun je zien als een positief virus. Het is helemaal niet npdig om ermee te starten vanuit een enorm straegisch plan, dat top-down wordt ingezet een geimplmenteerd. Voor kosbare trajecten weer draagvlak van budgethouders noodzakelijk. Daar gaat vaak meer tijd overheen. Maar wat nu als je direct wilt beginnen?

 

Wees creatief

Ook met weinig tot geen budget is het mogelijk om in je organisatie het positieve virus te gaan verspreiden. Hebben jullie vacatures uitstaan? Je kunt positiviteit opnemen in de werkzaamheden van een bestaand functieprofiel. Vraag bij de onderstaande vacatures bijvoorbeeld:

  • Nieuwe communicatie adviseur: Succes communicatie
  • Nieuwe Officemanager: Vibe management

Zet je dit in een vacature, dan sla je twee, nee drie vliegen in één klap.

1.  Je trekt iemand aan die hier bewust voor kiest;

2.  Je vacature komt onder ogen van veel werkzoekende kandidaten, die zien dat deze werkgever happiness belangrijk vindt;

3.   én je zet de eerste stap om werkgeluk je organisatie te laten groeien!

Aan de slag

Is er bij jullie budget om werkgeluk de faciliteren en wil je direct actief aan de slag? Neem een kijkje bij aanbod op mijn website. Ik ga graag met je in gesprek over workshops en trainingen. Ik spreek ook regelmatig bij organisaties over dit mooie onderwerp. Neem gerust contact met me op als je hier meer over wilt weten.

Deel dit bericht