Selecteer een pagina

Toen ik op reis was heb ik me verdiept in ochtendrituelen, voor als ik terug zou zijn. Met een goed ochtendritueel kun je het verschil maken, tussen een normale en een super goede dag, wist ik. Tijdens dit onderzoek ontdekte ik dat bijna alle succesvolle mensen een bewust moment van dankbaarheid hebben ingepast in hun ritueel.

De methode om iedere dag 3 dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent, is een heel krachtige manier is om jezelf en je gedachten op het positieve te brengen. Dit kende ik wel. Doordat ik dankbaarheid steeds weer tegenkwam, ben ik het nog verder gaan onderzoeken.

Dankbaarheid

Afgelopen week was ik bij Lilian Jans-Beken, zij promoveert op het onderwerp dankbaarheid. Zo interessant! Uit onderzoek blijkt dat dankbaarheid positieve effecten heeft op onze gezondheid, ons geluksgevoel en onze relaties.

Dankbaarheid zit deels in je persoonlijkheid: de een is van nature meer geneigd om zijn zegeningen te tellen dan de ander. Mensen die hoog scoren op een dankbaarheidstest zijn over het algemeen gelukkige mensen. Ze hebben vaker positieve emoties, zijn tevredener met hun leven en zien de toekomst positief tegemoet. Ze hebben minder gevoelens van angst en depressie. Het zijn prettige mensen om mee om te gaan: ze zijn aardiger, meer empathisch, vergevingsgezind, behulpzaam, niet snel jaloers en niet-materialistisch ingesteld. Het zal je niet verbazen, dankbaarheid helpt ook bij gelukkiger werken.

Dankbaarheid op het werk

Als we het over dankbaarheid in bedrijven hebben, kom je al snel op waardering geven en krijgen. Dit heeft een grote impact op motivatie en prestaties. Waardering krijgen voor wat je doet, geeft je het gevoel dat je werk er toe doet. Het kan onwennig zijn, om waardering uit te spreken als je dat niet gewend bent. Voor iemand die vaker bewust stilstaat bij dankbaarheid, zal dit gemakkelijker zijn.

Dankbaar Challenge

Goed nieuws voor als je van jezelf niet gewend bent om dagelijks je zegeningen te tellen: het is te leren! Het vraagt wel commitment en bewuste aandacht om het daadwerkelijk een gewoonte te maken in je dagelijks leven, maar heeft zo’n positieve impact!

Om je daarbij te helpen heb ik besloten om een gratis Dankbaar Challenge te organiseren. We gaan 21 dagen lang bewust aandacht besteden aan dankbaarheid.

We beginnen 14 mei. Doe je mee? www.kristadewolff.nl/dankbaarchallenge

Deel dit bericht